Monument Stijkelgroep, begraafplaats Westduin, Ockenburghstraat

Ontwerper/Kunstenaar: Marian Catharine Gobius (Haarlem, 2 maart 1910 – Voorburg, 11 december 1994).
Onthuld in 1953 door toenmalig burgemeester Frans Schokking.

Op de begraafplaats Westduin vindt men het monument voor de Stijkelgroep. De Stijkelgroep was een verzetsgroep aan het begin van de oorlog. De groep stond onder leiding van de 29-jarige J.A. (Han) Stijkel. Op de begraafplaats Westduin werden in 1947 drieëndertig gefusilleerde leden van de verzetsgroep herbegraven. Ook werden er tien kruisen geplaatst voor leden van de Stijkelgroep die eveneens in de oorlog zijn gestorven maar waarvan het stoffelijke overschot nooit is teruggevonden.

Het monument is opgericht door gezamenlijke inspanning van de gemeente Den Haag en nabestaanden van de leden van de Stijkelgroep. De Nederlandse beeldhouwster Marian Gobius is de maker van het werk. Een groot deel van Gobius’ oeuvre omvat herinneringsmonumenten voor de Tweede Wereldoorlog. Werk van Gobius is onder andere opgenomen in de collecties van het Joods Historisch Museum in Amsterdam en het Museum Swaensteyn in Voorburg. Bovendien bevindt zich een replica van het monument voor de Stijkelgroep in de tuin van het verzetsmuseum in Gouda.

StijkelbeeldHet monument werd in 1953 in een besloten bijeenkomst van nabestaanden onthuld door de toenmalige burgemeester Frans Schokking. Dit gebeurde in aanwezigheid van de Duitse gevangenispredikant Ds. Harold Poelchau, die de gevangen Stijkelgroep-leden steunde in de moeilijke dagen voor hun executie.

Het monument bestaat uit een gemetselde muur met een kalkstenen plaat met daarop de tekst:
“Stijkelgroep 1940-1945 Het vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood”
gevolgd door de namen van de 43 slachtoffers. Voor het muurtje staat een beeld van een geknielde man die zich lijkt over te geven aan wat gaat komen. Het monument is centraal gepositioneerd tussen de kalkstenen kruisen.

Meer informatie…

De Herdenking
Jaarlijks wordt er op 4 mei een herdenking georganiseerd door de Stichting Eregraf Stijkelgroep.
19.40 uur: Vertrek stille tocht vanaf hoek Kijkduinsestraatweg en Laan van Meerdervoort.
20.00 uur: Herdenking bij het monument Stijkelgroep

Voor meer informatie: www.stijkelgroep.nl

Monument Gevallenen Geallieerden, begraafplaats Westduin, Ockenburghstraat

Ontwerper: sir Reginald Blomfield

Links van de ingang van begraafplaats Westduin vindt men het ereveld met 87 graven van gesneuvelde militairen uit het Gemenebest. De meesten van deze militairen waren vliegeniers die tijdens de oorlog uit de lucht zijn geschoten. Van de 87 graven zijn er zeventig met naam, de andere graven zijn van ongeïdentificeerde slachtoffers.

Het ereveld is ingericht en in beheer van de Commonwealth War Graves Commission (CWGC). Deze intergouvernementele organisatie is in 1917, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, opgericht en is verantwoordelijk voor aanduiding en onderhoud van graven en militaire begraafplaatsen van de gesneuvelde Gemenebeststrijders. In totaal gaat het om zo’n 73.000 begraafplaatsen in 150 landen. De organisatie bestaat uit afgevaardigden uit Australië, Canada, India, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk.

Het ereveld bestaat uit rijen witte rechtopstaande grafstenen en is afgeschermd door middel van een heg en een hek. Op het ereveld staat een Cross of Sacrifice, naar ontwerp van sir Reginald Blomfield. Blomfield ontwierp het herdenkingskruis toen hij na de Eerste Wereldoorlog als landschapsarchitect tientallen militaire begraafplaatsen inrichtte. Dit kruis is terug te vinden op honderden militaire begraafplaatsen van de CWGC. In Nederland staat hij op 40 verschillende plaatsen.

Het Cross of Sacrifice bestaat uit een wit kalkstenen kruis op een achthoekige basis. Op het kruis zit een bronzen zwaard bevestigd.

De Herdenking
Jaarlijks vindt er op 4 mei, om 20.30 uur, een herdenking plaats bij het ereveld. Voorafgaande aan deze herdenking vindt er op de begraafplaats een herdenking plaats bij het monument voor de Stijkelgroep.